Finał projektu „Old Castles of Lower Silesia”
W ramach kolejnego interdyscyplinarnego i międzyklasowego projektu z języka angielskiego, edukacji regionalnej i sztuki zatytułowanego „Old Castles of Lower Silesia” grupa uczniów z klas Ia, Ic, Ib, Iia, IIb i IIe pod opieką pana Leszka Idzikowskiego i pani Katarzyny Żak dnia 28 maja odbyła wycieczkę do trzech zamków: Grodno, Bolczów i Bolków.
Grupa uczennic w składzie: Gabriela Szpila, Monika Marusiak, Małgorzata Narecka, Laura Przydróżna – z klasy I a, Maja Szocińska – klasa I c oraz Barbara Banaszak – klasa II a, pod okiem Pana Leszka Idzikowskiego przez kilka miesięcy przygotowywała się do poprowadzenia wyprawy śladami starych zamków naszego regionu. Celem działań projektowych było wzbogacanie umiejętności językowych oraz poszerzanie wiedzy o bogactwie kultury tak nam bliskich terenów.
Pierwszym zamkiem, na który udała się wycieczkowa grupa było Grodno w Zagórzu Śląskim. Przewodniczkami były Gabriela Szpila i Małgorzata Narecka, które w języku angielskim opowiadały o zamkach, ich rodzajach i funkcjach oraz historię i interesujące legendy o zamku Grodno. Niektóre elementy architektoniczne zamczyska, jak na przykład renesansowe sgraffito na budynku bramnym – po prostu zachwycały!
Kolejnym zabytkiem był zamek w Bolkowie, po którym oprowadzała Barbara Banaszak, także w języku angielskim. Również i tu nie zabrakło ciekawostek z historii budowli, w tym także mrożących krew w żyłach legend. Dużą atrakcją była wieża, z której można było podziwiać przepiękne widoki okolicy.
Niestety, nasze plany uległy zmianie w trakcie wycieczki i grupa nie dotarła do ostatniego zamku. Nie przeszkodziło nam to jednak w poznawaniu historii i niezbędnych informacji o pominiętym zamku Bolczów. Podziwiając pobliskie Bolkowowi niezwykłe ruiny zamku w Świnach wszyscy z dużą uwagą przysłuchiwali się referatom anglojęzycznym o Bolczowie w wykonaniu Moniki Marusiak. Podsumowaniem wyprawy było wystąpienie Mai Szocińskiej, która opowiedziała wiele interesujących faktów z historii zamków i twierdz Dolnego Śląska.
Zadowoleni i wzbogaceni o nowe słownictwo poznane podczas prezentacji i wybiegającą poza programy nauczania wiedzę wróciliśmy bezpiecznie do domu. Pogoda dopisała, a grupa projektowa świetnie poradziła sobie z funkcją anglojęzycznego przewodnika po starych zamkach.
Laura Przydróżna
fot. Leszek Idzikowski