O komunikacji, stereotypach i współpracy – warsztaty Erasmusa w Portugalii
Grupa 5 uczniów naszego liceum, uczestników projektu Erasmus+ wraz z koordynatorkami, paniami Bogną Łasicą i Barbarą Jusypenko – spędziła tydzień w partnerskiej szkole w Portugalii (od 22.01-26.01.) Pobyt w tym pięknym kraju odbył się w ramach realizacji zadań projektu” Creating Competent Citizens using 4 Cs” rozwijanie czterech podstawowych kompetencji: komunikacji, kooperacji, kreatywności i krytycznego myślenia, którego koordynatorem jest nasza szkoła. Było to pierwsze, z pięciu zaplanowanych, warsztatowe spotkanie młodzieży z sześciu krajów europejskich. W małej miejscowości Valença, na granicy hiszpańsko-portugalskiej spotkało się kilkudziesięciu uczniów i kilkunastu nauczycieli z Rumunii, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Polski oraz oczywiście Portugalczycy, gospodarze i organizatorzy przedsięwzięcia.
Każdy z zespołów przywiózł do Portugalii realizację i efekty pracy wszystkich uczestników projektu. Uczniowie przez ostatni czas pracowali nad logo projektu, zdefiniowaniem kluczowych pojęć oraz przedstawieniem w formie filmu stereotypów dotyczących nas samych oraz naszych partnerów.
W drodze głosowania wybrane zostało logo zaprojektowane przez ucznia z włoskiej szkoły. Będzie się ono pojawiać na wszystkich dokumentach projektowych. Podczas warsztatów w Portugalii każdy kraj zaprezentował swój film. Niektóre stereotypy i przekonania dotyczące poszczególnych narodowości i krajów są bardzo utrwalone i wspólne dla większości Europejczyków, ale też mogliśmy się dowiedzieć kilku ciekawych rzeczy o nas samych. Jak widzą Polaków inni? Nasza tożsamość jest ukształtowana przez wojnę, jesteśmy bardzo gościnnym narodem i … lubimy zbierać grzyby. Wszystkie filmy były zabawne, humorystyczne i pełne kreatywności uczniów. Szczególne uznanie zdobyła krótka etiuda, studium osobowości poszczególnych narodowości, przygotowana przez naszą młodzież. Pomysł na scenariusz, trafne riposty, dynamiczny montaż, a przede wszystkim gra aktorska uczniów naszej szkoły wywołały gromkie brawa i liczne pozytywne komentarze. Film był przygotowany przez uczniów I LO we współpracy z pracownią teatralną i filmową CIK w Bolesławcu.
Całe spotkanie w Portugalii odbywało się pod hasłem komunikacji, takie też zadania realizowane były w trakcie warsztatów. Portugalscy nauczyciele, wieloletni koordynatorzy projektów szkolnych, zaproponowali aktywności z wykorzystaniem wielu dostępnych narzędzi internetowych i smartfonów, które z powodzeniem mogą stanowić alternatywę dla podręczników na lekcji i tradycyjnych sposobów komunikacji. Uczniowie stworzyli przewodnik po najciekawszych miejscach w swoich krajach z opisem atrakcji opatrzonym plakatem, zaznaczeniem jej na mapie. Było to bardzo twórcze i ciekawe poznawczo zadanie, a efekt był widoczny natychmiast, co bardzo motywuje do pracy.
Jeden dzień przeznaczono na zwiedzanie pięknego i klimatycznego Porto. Gospodarze postawili znowu na kreatywność uczestników, wszyscy otrzymali mapę centrum miasta z zaznaczonymi na niej głównymi atrakcjami, do których przypisane były zadania do wykonania. Każda grupa w towarzystwie uczniów portugalskich, którzy również byli przewodnikami, poznała miasto, a ponadto starała się wywiązać z poleconych zadań. Efekty tego niecodziennego zwiedzania miasta zostaną opublikowane na stronie projektu.
Poznanie form pracy, relacji uczeń-nauczyciel, organizacji szkoły, życia rodzinnego, kuchni i tradycji to oprócz zadań projektowych najważniejsze elementy wspólnych spotkań i wymian międzynarodowych. Po zaledwie kilku dniach uczniowie wracają z nową wiedzą na temat ludzi, krajów, ale przede wszystkim z nowymi doświadczeniami i znajomościami, a te są najważniejsze.
Kolejne spotkanie zaplanowano na początek kwietnia we Włoszech, w Ariano Irpino, mieście ceramiki, a kluczowym tematem będzie przeszłość i historia.
op. B. Jusypenko
fot. uczestników wyjazdu