Kolejne szkolne warsztaty projektu „NEXT…”, tym razem o stereotypach płciowych
Nowy rok szkolny 2024/2025 to kolejna porcja wyzwań dla naszej młodzieży, które stawia przed nimi projekt „NEXT Young NEETs shaping EXpectations for The Future of Europe”.
Zespół projektowy już szykuje się do wyjazdu na Łotwę, a w szkole klasa III b i III c wzięły udział w pierwszym spotkaniu z trzydniowego cyklu „Gender (in)equality: awareness and social challenges”. Warsztaty poprowadziły ich starsze koleżanki, który dzieliły się wiedzą zdobytą podczas kwietniowego spotkania w Schwabisch Gmund.
Normy dotyczące płci różnią się w zależności od wpływów religii, kultury, społeczności, są natomiast internalizowane już we wczesnym okresie życia, a także wykorzystywane jako standardy i oczekiwania, które mężczyźni i kobiety powinni spełnić. Na ich podstawie powstają stereotypy płciowe, które wpływają choćby na dostęp kobiet i mężczyzn do pracy, czy na ich decyzje życiowe. W skali globalnej kobiety historycznie i społecznie znajdują się w niekorzystnej sytuacji, co ma również swoje odzwierciedlenie w braku możliwości ekonomicznych, a także w nierównych stawkach wynagrodzenia.
Podczas spotkania 1 października 2024 młodzież brała udział w eksperymentach społecznych, dyskusjach na trudne tematy, przedstawiając i broniąc swoich racji, a wszystko to w twórczej, przyjaznej i krytycznej (nie krytykującej) atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Brawo dla Agaty Szałasz, Wiktorii Basiak i Emilii Bołbot za dobrze przygotowane spotkanie, a z klasami III b i III c . Widzimy się na następnych warsztatach.
Monika Filipak, opiekunka grupy projektowej.