Co mogą zdziałać 2 stopnie Celsjusza ?
Przez pierwszy tydzień września uczniowie naszej szkoły mieli okazję zapoznać się z wystawą „2 stopnie więcej – i co z tego? Ochrona klimatu na poziomie lokalnym jako czynnik w walce z ubóstwem“ prezentującą niezwykle ważny i aktualny problem ochrony klimatu. Prezentacja stanowi część projektu „2 stopnie więcej – i co z tego?”, który koncentruje się na trzech głównych tematach : dotyczących zmian klimatycznych, ich przyczyn i skutków oraz przeciwdziałaniu im i ochronie klimatu.
Dwujęzyczna (j.polski i angielski) wystawa obrazuje na kilkudziesięciu planszach skutki zmian klimatycznych oraz przedstawienie skutecznych działań zmierzających do ochrony klimatu, jak i metod dostosowania się do tych zmian. I choć informacje te posługują się przykładem krajów południowoamerykańskich, to waga tego problemu i związane z nim zagrożenia są istotne dla nas wszystkich. Przekonują o tym inicjatorzy projektu, wśród nich Katharina Nordhorn z Centrum Latynoamerykańskiego [Lateinamerika-Zentrum e.V.]
– Niewielki, wydawałoby się, wzrost temperatury na Ziemi o 0,8 stopnia w stosunku do epoki przedindustrialnej ma ogromne konsekwencje w postaci podniesienia się poziomu wód, topnienia pokrywy lodowej na biegunach oraz lodowców i zmianach klimatycznych na całym świecie. Globalny wzrost temperatury o ponad 2 stopnie spowodowałby gwałtowne i ekstremalne przemiany klimatu na Ziemi. W Ameryce Południowej można zaobserwować już pewne konsekwencje wzrostu globalnej temperatury, których przykładem jest topnienie największego lodowca w Peru lub zmiany klimatu obserwowane przez andyjskich rolników – czytamy w materiałach z konferencji poświęconej temu projektowi.
Jakie należy poczynić działania, by temu zapobiec ?
– Za najważniejsze uważamy: ochronę niewielkich zasobów wodnych, na przykład w Limie w Peru oraz przygotowanie ludności do ekstremalnych zmian pogodowych, które mogą nastąpić. Istotną strategią jest również energooszczędność oraz inwestycja w energie odnawialne. Przykładem może być wykorzystanie energii geotermalnej w krajach andyjskich, gdzie obszar wulkaniczny nadaje się do tego doskonale. Prace w Chile postępują w szybkim tempie – przekonuje pani Katharina Nordhorn.
Bardzo ważna jest świadomość, że za zmiany klimatyczne odpowiadamy my sami
– Trzecim filarem projektu jest zaangażowanie dla ochrony środowiska. Należy tu wspomnieć o tak zwanej sprawiedliwości klimatycznej – – głownie Europa i Stany Zjednoczone – są głównymi winowajcami zmian klimatycznych. To na nasze konto można zapisać 80% dwutlenku węgla wydalonego do atmosfery w XX wieku. Naszym obowiązkiem jest wspieranie krajów rozwijających się, pokazanie możliwości rozwoju gospodarczego z równoczesną redukcją emisji gazów cieplarnianych, dla wspólnego dobra – zauważa pani Katharina Nordhorn.
Warto zaznaczyć, że prezentacji towarzyszy bogaty zbiór materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli w trakcie lekcji. Wiele klas już z tego skorzystało.
Wystawa, która z naszego liceum powędruje do kolejnych szkół ponadgimnazjalnych powiatu, jest efektem współpracy Powiatu Bolesławieckiego z Powiatem Rhein-Sieg ( Niemcy). Partnerami są także organizacja pozarządowa Lateinamerika – Zentrum e.V. (Centrum Latynoamerykańskie) oraz miasto Bonn.
W Ameryce Południowej projekt realizowany jest przez : miasto La Paz w Boliwii, Projero Saúde e Alegria z Brazylii, Universidad de Talca w Chile, Creatio z Peru, APRODES z Peru, Ministerstwo Środowiska MINAM z Peru.
Przedsięwzięcie sfinansowane jest przez Unię Europejską, w ramach programu EuropeAid.
więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie http://www.protect-the-climate.eu/pl/start.html